Partipolitisk aktivitet kan kan äga
rum på (minst) tre olika nivåer i förhållande till den praktiska
verkligheten:
1. Artikulering av, och kamp för,
ideologiskt bestämda mål (långt ifrån den praktiska
verkligheten).
2. Utarbetande av, och kamp för,
långsiktiga strategiska reformer (mellannivån).
3. Utarbetande av, och kamp för,
konkreta policyförslag (nära den praktiska verkligheten).
Socialdemokraterna anklagas ofta -
särskilt av kritiker på vänsterkanten - för att ignorera den
första nivån och snävt fokusera den tredje nivån, dvs.
dagspolitiken. Jag tror att denna kritik är felaktig och att
socialdemokraternas problem är att man uteslutande fokuserar den
första och den tredje nivån men i allmänhet missar den andra
nivån. Det vill säga man moraliserar och använder ideologiska
slagord (första nivån), eller fastnar i diskussioner om
procentsatser och andra detaljer (tredje nivån), men ägnar väldigt
lite möda åt det som en gång var socialdemokratins paradgren:
utarbetandet av långsiktiga, stegvisa reformer som förstärker och
bygger vidare på varandra och som med tiden blir en självklar och
institutionaliserad del av det svenska samhället. Typexemplet är
skapandet av den generella välfärdsstaten. Idag är det de
borgerliga som har övertaget när det gäller att formulera och
implementera strategiska reformer som omvandlar samhället, medan
socialdemokraterna antingen anpassar sig eller svarar med
moraliserande retorik och tomma utspel. I båda fallen handlar man
reaktivt – man reagerar på de borgerliga reformerna eftersom man
saknar en egen långsiktigt, strategisk och empiriskt grundad
reformpolitik. Exempelvis dömer man först ut RUT-avdraget i starkt
moraliserande termer, innan man plötsligt gör en helomvändning och
accepterar det som självklart. Men varför var RUT-avdraget fel år
2007 och rätt år 2012 (En fråga som är relevant oavsett vad man
tycker om detta avdrag)? Inte undra på att Socialdemokraterna
uppfattas som hållningslösa, oseriösa och eftersläpande i
förhållande till de borgerliga. Även om man nu fått ett
opinionsmässigt uppsving under en ny partiledare kvarstår uppgiften
att formulera en långsiktig, strategisk och empiriskt grundad
reformpolitik som förändrar Sverige i socialdemokratisk riktning.
Se även del 2.
Se även del 2.